27.04.2024
Nawigacja
GOK

Galerie zdjęć
Facebooku
Licznik Odwiedzin

7,619,712 unikalne wizyty

Aktualnie online

Gości online: 1

Absolutorium dla Wójta Gminy
Wśród wielu spraw będących na porządku obrad XXXIX Sesji Rady Gminy w Gródku nad Dunajcem było uchwalenie absolutorium dla Wójta Gminy - Pana Józefa Tobiasza. Wcześniej jednak Rada wysłuchała orzeczenia Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Wójta Gminy Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok. Również komisja Rewizyjna Rady Gminy przedstawiła własne stanowisko w sprawie absolutorium. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Radni zdecydowali o udzieleniu obecnemu Wójtowi absolutorium.

Radni podjęli także uchwały w sprawie likwidacji Filii w Tropiu Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Roztoce Brzezinach, zmianach miejscowego planu zagospodarowania gminy, -przyjęli także sprawozdania finansowe Gminnego Ośrodka kultury i Gminnej Biblioteki Publicznej.

Udzielenie absolutorium wójtowi gminy (burmistrzowi, prezydentowi miasta) Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje w prezydium rady. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Komisja rewizyjna wykonuje też inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej powinien określać statut gminy.
Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy – co oznacza, że przy 15-osobowej radzie, co najmniej 8 głosów musi być „za” udzieleniem absolutorium, lub 8 „przeciw”. W takiej bowiem sytuacji mamy ważną uchwałę absolutoryjną. Głosuje się wniosek komisji rewizyjnej: jeżeli jest pozytywny dla wójta to 8 głosów „za” wnioskiem daje mu absolutorium, a 8 „przeciw” oznacza, że rada nie udzieliła absolutorium. Wniosek negatywny głosowany jest analogiczną proporcją głosów, tyle że odwrotnie: 8 „przeciw” daje wójtowi absolutorium, a 8 „za” wnioskiem - powoduje nieudzielenie absolutorium.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego i regionalnej izbie obrachunkowej, w terminie do dnia 31 sierpnia:
1) informację o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze półrocze;
2) informację o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć w niej zawartych;
3) informację o przebiegu wykonania planów finansowych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytucji kultury.
Zakres i formę tych informacji określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Wójt gminy przedstawia, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, radzie gminy:
1) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu tej jednostki, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej;
2) sprawozdania budżetowe (statystyczne) roczne;
3) informację o stanie mienia gminy, zawierającą:
a) dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,
b) dane dotyczące:
– innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,
– posiadania,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w lit. a i b, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia gminy.
Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 1, obejmuje również wykaz oświatowych jednostek budżetowych, które posiadają wydzielony rachunek dochodów. Sprawozdanie to wójt gminy przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym – celem zaopiniowania.
Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego sporządza się na podstawie danych z ewidencji księgowej budżetu. Sprawozdanie powinno uwzględniać w szczególności:
1) dochody i wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczegółowości określonej jak w uchwale budżetowej;
2) zmiany w planie wydatków na realizację programów finansowanych z udziałem środków, unijnych, dokonane w trakcie roku budżetowego;
3) stopień zaawansowania realizacji programów wieloletnich.
Sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki) wójt przekazuje radzie gminy, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku budżetowym. Komisja rewizyjna organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informację o stanie mienia gminy.
Komisja rewizyjna przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku budżetowym, wniosek w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym.
Nie później niż dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego po zapoznaniu się z:
1) sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) sprawozdaniem finansowym;
3) opinią regionalnej izby obrachunkowej o rocznym sprawozdaniu budżetowym gminy;
4) informacją o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego;
5) stanowiskiem komisji rewizyjnej.
Rada gminy może żądać przedłożenia przez wójta dodatkowych wyjaśnień odnoszących się do ww. dokumentów.
Kamera on-line
Kamera on-line
Ostatnie artykuły
Postępowanie o udzie...
2020 gazeta lokalna...
Zamówienia publiczne...
Gazeta kwiecień 2019
Sportowy początek roku
Polecane strony
Gmina Gródek nad Dunajcem

OSP Gródek nad Dunacjem

Drukarnia - Nova Sandec

Parafia Tropie

Na Śliwkowym Szlaku

Bzany

Konstantynów Łódzki

Mielno

Miody z Gródka

W kraj

Oficjalna strona Janiny Molek www.piekny-jas.pl

Sądeczanin

obec Zupcany

Gminna Biblioteka Publiczna

Szkoła Muzyczna w Rożnowie

Balatonboglar

Hervartov

Radio RDN

Lendak

Stołówka gminna

Mimy w ruchu

Na Jamnej

Przystań Koszarka

ROB-MET

Hotel Heron

Fundacja Horyzont 360

Solonka

Statystyki reklamowe
Prawa do materiałów zamieszczonych na stronie zastrzeżone. GOK®             Copyright © 2008