9 października 2013 r. w Gimnazjum nr 2 w Podolu-Górowej, pod patronatem Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, odbył się Piknik Naukowy zorganizowany w ramach Projektu „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii EDUSCIENCE” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – który w naszej szkole już od ubiegłego roku szkolnego realizuje klasa II a gimnazjum. Główną ideą Pikniku EDUSCIENCE było zainteresowanie uczniów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi: matematyką, fizyką, chemią, geografią, biologią czy przyrodą.
W Pikniku wzięli udział, oprócz gospodarzy, uczniowie ze szkół zaproszonych: Gimnazjum nr 82 w Krakowie, Gimnazjum im. gen. Franciszka Gągora w Koniuszowej, Gimnazjum w Stróżach – łącznie około 130 uczniów.
Piknik Eduscience rozpoczął się na hali sportowej o godzinie 8.50. Po uroczystym powitaniu przez Panią Dyrektor Zespołu Szkół w Podolu-Górowej, dzieci wzięły udział w pokazie naukowym, prowadzonym przez pracowników Polskiej Akademii Nauk. Podczas tych kilkudziesięciu minut naukowcy przeprowadzili kilka eksperymentów chemicznych i fizycznych, w których realizacji brali udział również uczniowie.
Uczniowie wzięli czynny udział w przygotowanych warsztatach naukowych z czterech różnych dziedzin: magnetyczne szaleństwo, kolorowa chemia, matematyczne rozmaitości, ścinanie białka. Można było również w tym czasie skorzystać ze stanowisk samoobsługowych, gdzie wiele emocji dostarczyły uczestnikom: przenośny most Leonarda, model budowy człowieka, „Nerwusometr” – przedstawiająca prosty obieg elektryczny, piłeczka pingpongowa lewitująca w strumieniu powietrza włączonej suszarki oraz odpowiednio zbudowane lustro służące do składania twarzy.
Chyba najbardziej w tym dniu wszystkim podobała się wizyta w przenośnym planetarium, gdzie uczniowie przeżyli kosmiczną podróż po wszechświecie. W miejscu tym dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy, w szczególności o gwiazdozbiorach zodiakalnych i o planetach Układu Słonecznego.
W programie Pikniku znalazły się również lekcje dydaktyczne trwające po 45 minut dla klas uczestniczących w projekcie Eduscience. Szkoły wybrały dwa ciekawe tematy tych lekcji. Pierwszy to „Optyka-zabawa ze światłem”. Uczniowie obserwowali jak zmienia się bieg światła w pryzmacie i soczewkach, wykorzystali płytę CD-R jako tzw. odbiciową siatkę dyfrakcyjną, mogli na własne oczy zaobserwować zjawisko znikającej szklanej próbówki umieszczonej w zlewce wypełnionej olejem. Bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszył się pokaz przy użyciu mikroskopu laserowego.
Drugi temat to „Chemik także może być artystą! Malarstwo elektrolityczne”. I tu program również był ciekawy. Prowadząca lekcję nauczyła uczniów m. in. co to są jony i jak powstają, co to są sole w chemii, na czym polega dysocjacja elektrolityczna, przewodzenie prądu w roztworach, wykonano doświadczenie z elektrolitycznym pisaniem.
Na koniec zostało przeprowadzone losowanie licznych upominków od EDUSCIENCE dla uczestników Pikniku.
Piknik naukowy EDUSCIENCE był niesamowitą przygodą dla wszystkich uczniów. Jego uczestnicy bardzo pozytywnie wyrażali swoje opinie o imprezie, która niewątpliwie na długo pozostanie w ich pamięci, a co niektórych z pewnością pobudzi do pogłębiania zdobytej wiedzy. Myślę, że cel Pikniku Eduscience został osiągnięty. Bardzo dziękujemy organizatorom Pikniku za wszystkie atrakcje tego dnia.